Ekonomi

Gemi başına 1 milyon dolar ekstra maliyet

Emre ERGÜL

Kızıldeniz krizi büyüyor. Asya ile Avrupa arasında deniz yoluyla mal taşıyan küresel lojistik şirketlerinin, Husi baskınları riskine karşı Kızıldeniz yerine Ümit Burnu’nu seçmesinin maliyeti ilk kez hesaplandı. Dünyanın önde gelen okyanus ve hava navlun oranı kıyaslama ve pazar analitiği platformu Xeneta’ya göre, Afrika’nın güney ucundaki gidiş-dönüş yolculuğunun bir gemiye ekstra 1 milyon dolar maliyeti var.

Xeneta’nın baş analisti Peter Sand, CNN Televizyonu’na Maersk ve Hapag-Lloyd gibi büyük taşıyıcıların maliyetlerinin arttığını söyledi: “Şu anda Ümit Burnu’ndan dönmenin gemi başına ekstra maliyetinin 1 milyon dolar olduğunu tahmin ediyoruz.

Bu rakamın çoğunluğunu yüksek yakıt maliyetleri oluşturuyor. Sigorta masraflarının yanı sıra kira ücretleri ve maaşlar da yük oluyor.” CNN’in konuyla ilgili yazısına geçmeden önce krizi hatırlayalım… Tarih: 7 Ekim 2023… İsrail Gazze Savaşı’nı başlattı…

Tarih: 31 Ekim 2023… Kızıldeniz krizi, Hamas’ı destekleyen Husilerin Yemen’de ticari gemilere ilk saldırısıyla başladı… Bölgesel gemileri vuran saldırılar ilk olarak mal taşıyan küresel şirketlerin kararıyla başladı Asya’dan Avrupa’ya gemilerinin Kızıldeniz’e girmesine izin verilmemesi. Lojistik krizine dönüştü.

Gemilerin mesafe (ekstra 6 bin 400 kilometre) ve süre (ekstra 14 gün) açısından daha uzun olan Ümit Burnu’na rota değiştirmesi nedeniyle navlun fiyatları da katlanarak arttı. Drewry Dünya Konteyner Endeksi’ne göre, tipik 40 ft’lik konteyner başına küresel nakliye maliyetleri geçen hafta, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 90 artışla 3.786 dolar olarak gerçekleşti.

Çin’deki Şangay’dan Hollanda’daki Rotterdam’a giden benzer büyüklükte bir konteynerin maliyeti bir önceki yıla göre yüzde 158 artarak 4 bin 426 dolara ulaştı. OECD ayrıca Kızıldeniz krizinin yıl sonunda küresel enflasyonu yüzde 0,4 artıracağını hesapladı. Durum böyle olunca Xeneta analisti başka bir noktaya dikkat çekti: “Krizlerden dolayı müşteriler mallarını deniz yoluyla ihraç etmek yerine uçakla taşımayı tercih etmeye başladı.

Avrupa’da moda şirketlerinin ve giyim perakendecilerinin bazı giyim markalarını deniz yerine hava yoluyla göndermeye karar verdiklerini görüyoruz. O zaman gerçekten maliyetlerin artmasından bahsediyorsunuz. Bu, 10 ila 20 kat daha pahalı anlamına geliyor…” Xeneta’nın verileri, son üç hafta içinde giyim üretim merkezi Vietnam’dan Kuzey Avrupa’ya uçan kargo hacminde bir artış olduğunu gösteriyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
betturkey
istanbul escort hizmetleri
lüks eskort istanbul
istanbul escort bayan
istanbul gecelik escort
escort istanbul
adalar escort bayan
arnavutköy escort ajansı
ataşehir escort ajansı
avcılar eskort ajansı
bağcılar escort ajansı
escort bahçelievler
bakırköy profesyonel eskort
başakşehir elit escort
en güvenilir bayrampaşa escort
beşiktaş eskort bayanlar
en iyi escort beykoz
beylikdüzü escort hizmetleri
en iyi beyoğlu escort
büyükçekmece eskort bayanlar
profesyonel escort çatalca
çekmeköy escort ajansı
esenler eskort kızlar
elit escort esenyurt
lüks eskort eyüp
lüks escort fatih
gaziosmanpaşa escort ajansı
güngören escort hizmetleri
escort kadıköy
kağıthane escort ajansı
profesyonel escort kartal
küçükçekmece eskort
maltepe escort
profesyonel escort pendik
sancaktepe escort hizmetleri
sarıyer eskort kızlar
şile eskort rehberi
lüks eskort silivri
vip eskort şişli
sultanbeyli eskort siteleri
en iyi sultangazi escort
lüks eskort tuzla
ümraniye gecelik escort
üsküdar eskort rehberi
zeytinburnu güvenilir escort
istanbul vip escort
vip eskort istanbul